5de leerjaar

Bienvenue dans la cinquième année !
Welkom in het vijfde leerjaar!

Je zit nu bij de ‘oudsten’ van de school, je start aan jouw voorlaatste jaar op de lagere school. Daarom word je in het vijfde leerjaar klaargestoomd voor het middelbaar onderwijs!

Je leert werken met contractwerk. Dit wilt zeggen dat je zelfstandig aan de slag gaat met je lessen. Hoe plan ik mijn lessen? Hoe en wanneer vraag ik best hulp? Ben ik klaar voor meer uitdaging of heb ik nog wat herhaling nodig? … In de klas zijn er heel wat breinbrekers, taalspelletjes, extra werkblaadjes… aanwezig om jou steeds verder uit te dagen. Iedere leerling blijft op deze manier groeien op zijn/haar niveau!

Je leert hier heel wat vaardigheden die je nodig zal hebben in de middelbare school.

We besteden in het vijfde leerjaar ook heel wat tijd aan Leren leren. Hoe leer ik best mijn lessen? Hoe plan ik mijn huistaken? Je zal in het vijfde leerjaar al grotere stukken leerstof moeten instuderen, dit is niet altijd even gemakkelijk. Samen met de juf ga je strategiëen leren zodat studeren makkelijker wordt! In de klas krijg je ook een uurtje de tijd om zelfstandig je lessen te studeren.

In het vijfde leerjaar leer je voor de eerste keer Frans. Na een tijdje kan je jezelf al voorstellen, tellen tot 20, … in de Franse taal. We zingen in de klas heel wat Franse liedjes en proberen zoveel mogelijk Frans te spreken!

Bij W.O leren we heel wat over de geschiedenis. We maken kennis met de tijdsband en zoomen in op iedere periode.. Hoe leefden ze? Wat zijn de verschillen met nu?

Ook besteden we aandacht aan heel wat andere thema’s: kinderrechten, migratie, het bestuur van België en Europa, … We werken vaak in groepjes samen. Hier is het belangrijk dat we de taken eerlijk verdelen!

In het vijfde leerjaar maak je kennis met het fietsexamen. Er is een online examen voor alle Vlaamse 5deklassers. Dit examen gaat over allerlei situaties in het verkeer. Je gaat natuurlijk ook zelf de weg op met jouw fiets. Aan de hand van een kleine route doorheen Lanklaar word je beoordeeld op jouw fietsvaardigheden in het verkeer. Zo ben je zeker klaar om veilig naar de middelbare school te gaan!

Ik ontvang je alvast met open armen in het vijfde leerjaar!

juf Lore en juf Yoni