Podcast voor ouders: ‘Ik tel tot 3″

De vzw Zitdazo – die ouders online en offline ondersteunt in het opvoeden – lanceert de podcast ‘Ik tel tot drie’. Die podcast gaat over ouderschap en dan vooral over de kleine kantjes ervan. De afleveringen die reeds beschikbaar zijn gaan over het hoofd van je kind leegmaken, hoogsensitieve kinderen met een vurige wil, kinderen die ontploffen en hoe je kinderen problemen kan laten oplossen.

De podcastpresentatoren brengen échte thema’s over opvoeden met een knipoog, een traan én een lach. “De naam van de podcast ‘ik tel tot drie’ verwijst dan ook naar die verschillende ervaringen die ouders hebben”, vertelt Steven Gielis van vzw Zitdazo. “Soms hebben ouders het tellen tot drie voor zichzelf nodig om tot rust te komen, in andere situaties geeft tot drie tellen je de tijd om een kind iets zelf te laten doen en op nog andere momenten staat de ‘ik tel tot drie’ voor de machteloosheid waarmee we allemaal wel eens geconfronteerd worden als ouder.”

De radio-afleveringen op aanvraag informeren op een laagdrempelige manier maar geven bovenal erkenning voor het mooie dat ouderschap inhoudt. “Daarom is er ook ruimte voor vragen die ouders insturen. Zo houden we de vinger aan de pols”, weet Gielis.

Een podcast is plaats- en tijdsonafhankelijk en daarom net zo populair, vooral bij de jongere generatie ouders. “Het voordeel van een podcast is dat de luisteraar ernaar kan luisteren tijdens de rit naar het werk, het uitvoeren van huishoudelijke taken of zelfs tijdens het joggen’, aldus Gielis. “Langs de andere kant kunnen we ouders ook informeren of bijpraten op een korte tijd. Ouders die luisteren kunnen zich focussen op het luisteren én op een andere taak. Als je een geschreven artikel leest, ligt die focus enkel op het lezen zelf.”

De podcast ‘Ik tel tot drie’ is te beluisteren via Spotify, Apple Podcasts en iTunes maar ook via de speciaal daarvoor opgerichte website www.ikteltotdrie.be.